E-shop
Úvod » Modely letadel » RC » Stavebnice » Stinson Reliant SR-9 Giant kit 2550mm
Řada letounů Stinson Reliant, tří až pětimístných lehkých dopravních letounů patří k nejkrásnějším strojům z období "Zlaté éry" amerického letectví konce 20. a většiny 30. let minulého století. Zatímco rané modely SR-1 až SR-6 měly jednoduché přímé křídlo, pozdější série SR-7 až SR-10 měly nádherné lomené "raccčí" křídlo. Spolu s elegantně kapotovaným podvozkem a velkým prstencovým krytem motoru typu NACA s vystupujícími "boulemi" nad vahadly ventilů vytváří nezaměnitelnou siluetu jednoho z nejkrásnějších letadel, jaké byly kdy postaveny. Relianty se v průběhu II. světové války stavěly ve velkých počtech také jako vojenské spojovací UC-81 nebo cvičné AT-19 (resp Reliant Mk.I u RAF). Stavebnice představuje verzi SR-9 poháněnou devítiválcem Lycoming R-680 o 225/290 HP.
Stavebnice známého amerického lehkého dopravního a spojovacího letadla klasické celobalsové konstrukce v rozsypu pro pohon dvoudobým motorem 18-30 ccm, čtyřtaktem 20-30 ccm nebo benzínovým motorem 25-35 ccm. Rozměrný motorový kryt přímo volá po instalaci plochého čtyřdobého dvouválce, jako je např. ASP FT-160AR, který zajistí skvělý maketový vzhled, zvukový projev i letové vlastnosti. Vzhledem k příznivému poměru hmotnosti draku a nosné plochy je "obří" Reliant vhodný i pro přestavbu na elektrický pohon motorem třídy AXI 5330-5345. Reliant od Top Flite je konstruován jako realisticky létající maketa malého dopravního letadla, od nějž se neočekává nějaká extrémní akrobacie - nesnažte se jej proto za každou cenu přemotorovávat. Na druhou stranu, pokud se rozhodnete pro motor na spodní hranici udávaného rozsahu kubatur, měl by to být motor v dobrém stavu, ne opotřebovaný vysloužilec - přece jen Stinson je model s objemným trupem, vzpěrami a pevným podvozkem se značným aerodynamickým odporem, který vyžaduje přiměřený výkon motoru.
Giant Stinson Reliant je ideálním projektem pro modeláře, který má již zkušenosti se stavbou modelů v rozsypu pro motory 10-15 ccm a hodlá se pustit do stavby obřích modelů. Díky promyšlené "interlocking" konstrukci s díly opatřenými výstupky a zářezy, které do sebe zapadají jako díly puzzle skládačky, jde stavba poměrně rychle a snadno - samozřejmě, vzhledem k velikosti modelu je té stavby hodně. Je to prostě model pro ostříleného stavitele, vyzbrojeného trpělivostí a vytrvalostí.
Trup je klasické konstrukce z balsy a lehké překližky; "jádro" přední části tvoří jednoduchá "bedničková" překližková konstrukce, k níž je připojena motorová přepážka, ukotven hlavní podvozek atd., doplněná tvarovými polopřepážkami s tuhým balsovým potahem. Na "jádro" navazuje lehká příhradová konstrukce zadní části trupu - ta se staví ve dvou polovinách (horní a dolní) přímo na stavebním plánu technikou "známou od gumáčků" - jen v podstatně větším měřítku. Získáte pevnou, nezkroucenou a velmi lehkou konstrukci reprodukující tvary skutečného stroje bez potřeby speciálních stavebních přípravků nebo šablon. Motor se montuje při stejné hmotnosti na lože odpovídající typu motoru na překližkovou přepážku. Kryt motoru je z robustního několikadílného plastového výlisku doplněného překližkovými výztuhami. Serva směrovky, výškovky a plynu jsou umístěna v trupu v prostoru kabiny.
Dvoudílné křídlo (nasouvané z boku na duralovou trubkovou spojku) opatřené profilem Clark-Y u kořene a Selig 8036 na koncích je klasické konstrukce s balsovými žebry a částečným tuhým potahem. Křidélka i klapky jsou ovládány prostřednictvím krátkých drátových táhel nezávisle dvěma páry serv uloženými v křídle.
Ocasní plochy jsou konstrukční se souměrným profilem. Stavějí se podobnou technikou jako vnější části křídla; díky žebrům s montážními výstupky opět stavíte jednoduše na rovné ploše, bez potřeby přípravků a šablon.
Podvozek s řiditelnou drátovou ostruhou spřaženou se směrovkou je duralový s dřevěnými a plastovými díly dotvářejícími maketové tvary a s plastovými aerodynamickými kryty kol.
Stavební plán také umožňuje Reliant dokončit ve verzi SR-10 s hladkým krytem motoru bez "boulí" a dalšími drobnými změnami.
Model můžete potáhnout nažehlovací fólií - normální lesklou MonoKote nebo s ohledem na maketovost raději některou z fólií imitujících strukturu plátna, jako jsou Oratex nebo Solartex.
Pro ovládání modelu budete potřebovat nejméně sedmikanálovou RC soupravu, optimální je devítikanálová. Serva vyhoví standardní 3-4 kg.cm pro plyn a klapky; silná standardní s tahem 7-10 kg.cm pro ostatní kormidla. Vzhledem k počtu a síle použitých serv a velikosti modelu dbejte na dobře vyřešené napájení s akumulátory o dostatečné kapacitě s kabeláží o dostatečném průřezu.
Maketový vzhled modelu můžete vylepšit použitím doplňkových sad Top Flite "Maketové vybavení kabiny Stinson Reliant" a "Maketa hvězdicového motoru 1:5".
Stavebnice obsahuje: předseknuté balsové a překližkové díly, balsové nosníky a prkénka na tuhý potah, plastový kryt motoru a kabiny, sadu příslušenství (neobsahuje závěsy kormidel a lankový systém ovládání směrovky - doporučujeme použít "Hmoždinkové panty 4,5 mm" - 2MO21090, 5 balení), duralový hlavní podvozek, arch samolepících obtisků, stavební plán v měřítku 1:1 a návod.
Rozpětí [mm] | 2553 |
Délka [mm] | 1722 |
Hmotnost [g] | 7250 - 11350 |
Plocha křídla [dm2] | 95.9 |
Ovládané funkce | S,V(2),K(2),M,F(2) |
Stavební náročnost | S4 |
Náročnost pilotáže | P3 |
Doporučený pohon a RC vybavení:
Sport 2T | benzín 2T | Sport 4T | Akro 4T | |
Motor | ASP S120AR | DLA 32 | ASP FS-120AR | ASP FS-180AR |
Vrtule | MA 15x8" | XOAR 18x8" | MA 15x8" | MA 18x6" |
Nádrž (ccm) | 500-700 | 500-600 | 450-500 | 500-700 |
Serva | 5x HS-985MG (S, V, K), 3x HS-485 (F, M) | |||
Serva "High Voltage" | 5xHS-5665MH (S, V, K), 3x HS-430BH (F, M) | |||
RC souprava | min. 7 kanálů |