E-shop
Úvod » Modely letadel » RC » Stavebnice » Sea Fury .60 Gold Edition Kit 1625mm
Námořním stíhacím strojem Sea Fury vyvrcholil těsně po skončení druhé světové války vývoj "plnokrevníků" firmy Hawker. Od Typhoonu přes Tempesty s řadovým a hvězdicovým motorem dospěl tým sira Sydneyho Camma k jednomu z nejvýkonnějších letadel s pístovým motorem vůbec. Neuplatnil se sice v RAF, které již kompletně přezbrojovalo na proudové Vampiry a Meteory, ale FAA, námořní letectvo, potřebovalo pro nepříliš velké paluby britských letadlových lodí letadla s kratším vzletem a přistáním, než jakého byly schopny proudové stroje první generace trpící slabou akcelerací motorů. Po světě dodnes létá několik letounů Sea Fury - ať už v původním provedení (např. u letky námořního leteckého muzea v britském Yeoviltonu) nebo jako vytuněné speciály pro závody okolo pylonů.
Stavebnice britského námořního stíhacího letadla klasické celobalsové konstrukce v rozsypu pro pohon dvoudobým motorem 10-15 ccm nebo čtyřtaktem 15-20 ccm. Vzhledem k příznivému poměru hmotnosti draku a nosné plochy je vhodný i pro přestavbu na elektrický pohon motorem třídy AXI 4130 se šestičlánkovým Li-poly akumulátorem. "Desítková" Sea Fury ze série "Gold Edition" je ideálním projektem pro modeláře, který má již zkušenosti se stavbou jednodušších modelů v rozsypu (jako je např. ElectriCub, Piper 1:6 apod.) a spolehlivě zvládá létání s akrobatickými modely. Díky promyšlené "interlocking" konstrukci s díly opatřenými výstupky a zářezy, které do sebe zapadají jako díly puzzle skládačky, jde stavba velmi rychle a snadno. Samozřejmě, vzhledem k velikosti a tvarům modelu je to práce na víc než jen na pár večerů.
Trup je klasické konstrukce z balsy a lehké překližky; staví se ve dvou polovinách. Přímo na plánu nejprve sestavíte "jádro" tvořené prostorovou konstrukcí z dílů z lehké překližky, která se posléze doplní tvarovými polopřepážkami a balsovým potahem. Snadno tak získáte pevný a nezkroucený základ konstrukce, ke kterému dolepíte polopřepážky a tuhý potah horní části. Díky tomu nakonec postavíte trup věrně reprodukující oblé tvary skutečného stroje bez potřeby nějakých speciálních přípravků a šablon. Motor se montuje na stavitelné plastové lože na překližkovou motorovou přepážku; kryt motoru je slepen z několika výlisků z odolného plastu. Prostor pro serva směrovky, výškovky a plynu se nachází v trupu nad křídlem.
Jednodílné křídlo s polosouměrným profilem je klasické konstrukce s balsovými žebry a tuhým potahem. Stavbu velmi usnadňují montážní výstupky na žebrech zaručující ustavení žeber a odtokové hrany do správné polohy. Křídlo se staví po jednotlivých částech (centroplán a vnější panely) v poloze "vzhůru nohama"; po nalepení tuhého potahu se části křídla spojí, ustaví do správného vzepětí a slepí epoxidem. Křídlo je k trupu upevněno kolíky a polyamidovými šrouby. Křidélka a odštěpné vztlakové klapky jsou ovládány nezávisle dvěma páry serv prostřednictvím krátkých přímých drátových táhel. Klapky nejsou z funkčního hlediska nezbytně nutné, ale samozřejmě významně zvyšují maketový dojem.
Ocasní plochy jsou konstrukční se souměrným profilem a tuhým celobalsovým potahem. Stavějí se podobnou technikou jako křídlo; díky žebrům s montážními výstupky opět stavíte jednoduše na rovné ploše, bez potřeby přípravků a šablon.
Podvozek s řiditelnou drátovou ostruhou spřaženou se směrovkou může být buď pevný drátový (drátové nohy jsou dodávány ve stavebnici), nebo zatahovací. Můžete použít např pneumatický zatahovací podvozek Eurokit pro modely do 5 kg. Každopádně, rozhodnutí, jaký typ podvozku použijete, je třeba učinit ještě před začátkem stavby křídla. Bude-li zatahovací, je nutné jej mít k dispozici ihned na začátku, protože takřka určitě budou třeba úpravy (byť nevelké) konstrukce křídla oproti stavebnímu plánu. Pokud máte k dispozici jen nepříliš rovnou travnatou vzletovou dráhu, doporučujeme se z provozních důvodů raději spokojit s pevným podvozkem.
Model můžete potáhnout nažehlovací fólií - zde s výhodou využijete matné odstíny MonoKote, které umožní dosáhnout realistického "warbirdího" finiše. Nebo se můžete rozhodnout pro klasický postup s potahem papírem a nastříkáním barvami odolnými vůči palivu.
Pro ovládání modelu budete potřebovat nejméně čtyřkanálovou RC soupravu; pokud se rozhodnete pro funkční vztlakové klapky a zatahovací podvozek, chce to nejméně šesti- nebo sedmikanálovou RC soupravu. Serva vyhoví běžná standardní s tahem 3-4 kg.cm, divočejší akrobaté mohou volit silnější 5-6 kg.cm serva pro kormidla.
Maketový vzhled modelu můžete vylepšit použitím doplňkových sad Top Flite "Maketové vybavení kabiny Sea Fury" a popřípadě, ačkoliv motor není v těsném krytu a za rozměrným kuželem skoro vidět, sadu "Maketa hvězdicového motoru 1:7". Samozřejmě bez táhel ventilů, Bristol Centaurus měl šoupátkový "sleeve valve" rozvod.
Stavebnice obsahuje: předseknuté balsové a překližkové díly, balsové nosníky a prkénka na tuhý potah, plastový kryt motoru, průhledný kryt kabiny, sadu příslušenství, drátový podvozek, 2 archy samolepících obtisků, stavební plán v měřítku 1:1 a návod
Rozpětí [mm] | 1625 |
Délka [mm] | 1475 |
Hmotnost [g] | 4500 - 5400 |
Plocha křídla [dm2] | 54.3 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M,P,F(2) |
Stavební náročnost | S3,S4 |
Náročnost pilotáže | P3 |
Doporučený pohon a RC vybavení:
Sport 2T | Fighter 2T | Sport 4T | Fighter 4T | |
Motor | ASP S61A | ASP S91A | ASP FS-91AR | ASP FS-120AR |
Vrtule | MA 12x6" | MA 13x6-8" | MA 13x8" | MA 15x8" |
Nádrž (ccm) | 300-350 | 400-500 | 300-350 | 400-500 |
Serva | 5-7x HS-422 nebo HS-430BH, 1xHS-81 pro ventil pneumatického podvozku | |||
RC souprava | min. 4 kanály, ale raději 6-7 kanálová počítačová |