E-shop
Úvod »Modely letadel» Sea Fury .60 Gold Edition Kit 1625mm
Námořním stíhacím strojem Sea Fury vyvrcholil těsně po skončení druhé světové války vývoj "plnokrevníků" firmy Hawker. Od Typhoonu přes Tempesty s řadovým a hvězdicovým motorem dospěl tým sira Sydneyho Camma k jednomu z nejvýkonnějších letadel s pístovým motorem vůbec. Neuplatnil se sice v RAF, které již kompletně přezbrojovalo na proudové Vampiry a Meteory, ale FAA, námořní letectvo, potřebovalo pro nepříliš velké paluby britských letadlových lodí letadla s kratším vzletem a přistáním, než jakého byly schopny proudové stroje první generace trpící slabou akcelerací motorů. Po světě dodnes létá několik letounů Sea Fury - ať už v původním provedení (např. u letky námořního leteckého muzea v britském Yeoviltonu) nebo jako vytuněné speciály pro závody okolo pylonů.
Stavebnice britského námořního stíhacího letadla klasické celobalsové konstrukce v rozsypu pro pohon dvoudobým motorem 10-15 ccm nebo čtyřtaktem 15-20 ccm. Vzhledem k příznivému poměru hmotnosti draku a nosné plochy je vhodný i pro přestavbu na elektrický pohon motorem třídy AXI 4130 se šestičlánkovým Li-poly akumulátorem. "Desítková" Sea Fury ze série "Gold Edition" je ideálním projektem pro modeláře, který má již zkušenosti se stavbou jednodušších modelů v rozsypu (jako je např. ElectriCub, Piper 1:6 apod.) a spolehlivě zvládá létání s akrobatickými modely. Díky promyšlené "interlocking" konstrukci s díly opatřenými výstupky a zářezy, které do sebe zapadají jako díly puzzle skládačky, jde stavba velmi rychle a snadno. Samozřejmě, vzhledem k velikosti a tvarům modelu je to práce na víc než jen na pár večerů.
Trup je klasické konstrukce z balsy a lehké překližky; staví se ve dvou polovinách. Přímo na plánu nejprve sestavíte "jádro" tvořené prostorovou konstrukcí z dílů z lehké překližky, která se posléze doplní tvarovými polopřepážkami a balsovým potahem. Snadno tak získáte pevný a nezkroucený základ konstrukce, ke kterému dolepíte polopřepážky a tuhý potah horní části. Díky tomu nakonec postavíte trup věrně reprodukující oblé tvary skutečného stroje bez potřeby nějakých speciálních přípravků a šablon. Motor se montuje na stavitelné plastové lože na překližkovou motorovou přepážku; kryt motoru je slepen z několika výlisků z odolného plastu. Prostor pro serva směrovky, výškovky a plynu se nachází v trupu nad křídlem.
Jednodílné křídlo s polosouměrným profilem je klasické konstrukce s balsovými žebry a tuhým potahem. Stavbu velmi usnadňují montážní výstupky na žebrech zaručující ustavení žeber a odtokové hrany do správné polohy. Křídlo se staví po jednotlivých částech (centroplán a vnější panely) v poloze "vzhůru nohama"; po nalepení tuhého potahu se části křídla spojí, ustaví do správného vzepětí a slepí epoxidem. Křídlo je k trupu upevněno kolíky a polyamidovými šrouby. Křidélka a odštěpné vztlakové klapky jsou ovládány nezávisle dvěma páry serv prostřednictvím krátkých přímých drátových táhel. Klapky nejsou z funkčního hlediska nezbytně nutné, ale samozřejmě významně zvyšují maketový dojem.
Ocasní plochy jsou konstrukční se souměrným profilem a tuhým celobalsovým potahem. Stavějí se podobnou technikou jako křídlo; díky žebrům s montážními výstupky opět stavíte jednoduše na rovné ploše, bez potřeby přípravků a šablon.
Podvozek s řiditelnou drátovou ostruhou spřaženou se směrovkou může být buď pevný drátový (drátové nohy jsou dodávány ve stavebnici), nebo zatahovací. Můžete použít např pneumatický zatahovací podvozek Eurokit pro modely do 5 kg. Každopádně, rozhodnutí, jaký typ podvozku použijete, je třeba učinit ještě před začátkem stavby křídla. Bude-li zatahovací, je nutné jej mít k dispozici ihned na začátku, protože takřka určitě budou třeba úpravy (byť nevelké) konstrukce křídla oproti stavebnímu plánu. Pokud máte k dispozici jen nepříliš rovnou travnatou vzletovou dráhu, doporučujeme se z provozních důvodů raději spokojit s pevným podvozkem.
Model můžete potáhnout nažehlovací fólií - zde s výhodou využijete matné odstíny MonoKote, které umožní dosáhnout realistického "warbirdího" finiše. Nebo se můžete rozhodnout pro klasický postup s potahem papírem a nastříkáním barvami odolnými vůči palivu.
Pro ovládání modelu budete potřebovat nejméně čtyřkanálovou RC soupravu; pokud se rozhodnete pro funkční vztlakové klapky a zatahovací podvozek, chce to nejméně šesti- nebo sedmikanálovou RC soupravu. Serva vyhoví běžná standardní s tahem 3-4 kg.cm, divočejší akrobaté mohou volit silnější 5-6 kg.cm serva pro kormidla.
Maketový vzhled modelu můžete vylepšit použitím doplňkových sad Top Flite "Maketové vybavení kabiny Sea Fury" a popřípadě, ačkoliv motor není v těsném krytu a za rozměrným kuželem skoro vidět, sadu "Maketa hvězdicového motoru 1:7". Samozřejmě bez táhel ventilů, Bristol Centaurus měl šoupátkový "sleeve valve" rozvod.
Stavebnice obsahuje: předseknuté balsové a překližkové díly, balsové nosníky a prkénka na tuhý potah, plastový kryt motoru, průhledný kryt kabiny, sadu příslušenství, drátový podvozek, 2 archy samolepících obtisků, stavební plán v měřítku 1:1 a návod
Rozpětí [mm] | 1625 |
Délka [mm] | 1475 |
Hmotnost [g] | 4500 - 5400 |
Plocha křídla [dm2] | 54.3 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M,P,F(2) |
Stavební náročnost | S3,S4 |
Náročnost pilotáže | P3 |
Doporučený pohon a RC vybavení:
Sport 2T | Fighter 2T | Sport 4T | Fighter 4T | |
Motor | ASP S61A | ASP S91A | ASP FS-91AR | ASP FS-120AR |
Vrtule | MA 12x6" | MA 13x6-8" | MA 13x8" | MA 15x8" |
Nádrž (ccm) | 300-350 | 400-500 | 300-350 | 400-500 |
Serva | 5-7x HS-422 nebo HS-430BH, 1xHS-81 pro ventil pneumatického podvozku | |||
RC souprava | min. 4 kanály, ale raději 6-7 kanálová počítačová |