E-shop
Úvod » Modely letadel » L13 Blaník větroň 4200 mm ARF
Celokovový dvoumístný cvičný větroň L-13 Blaník vyráběný od roku 1958 do roku 1978 patří k nejvýznamnějším československým příspěvkům světovému letectví. Nesmírně oblíbený stroj pro výcvik pilotů, ale schopný i základní akrobacie a použitelný i k dálkovým přeletům si do svých letových deníků zapsaly tisíce plachtařů po celém světě.
Čtyřmetrový Blaník z produkce firmy Black Horse je určený především pro aerovlek a termické létání. V jeho konstrukci se také počítá s motorizací instalací střídavého elektromotoru třídy AXI 4130 se sklopnou vrtulí do přídě modelu.
Trup tvoří lehká konstrukce z překližkových přepážek s tuhým celobalsovým potahem potažená nažehlovací fólí Oracover. Pro snadnější přepravu jze trup rozdělit na dvě poloviny spojované duralovými trubkami a šrouby+ dělící rovina probíhá těsně před náběžnou hranou křídla. Přístup k palubní elektronice zajišťuje odnímatelný kryt kabiny - pod čirou "bublinou" najdete makety palubních desek, sedaček a řídících pák, za něž můžete usadit svazarmovského pilota, který samozřejmě ve stavebnici nechybí. Nos modelu tvoří odnímatelný kryt, pod který můžete na připravenou motorovou přepážku namontovat motor v zadní montáži.
Čtyřdílné křídlo nasouvané z boku na spojky tvořené dvěmi robustními duralovými trubkami je klasické konstrukce s torzní skříní s balsovým tuhým potahem a potahem nažehlovací fólií Oracover. Vnější části křídel s křidélky jsou demontovatelné, spojují se dvěmi duralovými trubkovými spojkami a zajišťují šrouby. Křidélka i klapky jsou ovládány dvěma servy s krátkými přímými táhly; realisticky tlustý profil křídla dává dostatek prostoru pro použití serv standardní velikosti.
Ocasní plochy v klasickém uspořádání jsou celobalsové, vodorovný stabilizátor má celobalsový potah; celý ocas je opět potažen Oracoverem. Pro snadnější přepravu jsou vodorovná i svislá ocasní plocha demontovatelné, upevňované šrouby. Směrovka je ovládána lankovým náhonem servem standardní velikosti uloženým v kokpitu. Poloviny výškovky jsou ovládány miniservy uloženými ve vodorovném stabilizátoru.
Přistávací zařízení je tvořeno jedním neodpruženým kolem napůl vyčnívajícím z obrysu trupu a ostruhou.
Pro ovládání modelu budete potřebovat čtyři standardních serv - pro křidélka a klapky vystačí běžné typy s tahem 3-5 kg.cm, pro poloviny výškovky dvě miniserva 3-4 kg.cm, pro směrovku je vhodné raději volit serva s tahem 7-10 kg.cm.
RC souprava stačí aspoň sedmikanálová počítačová.
Motorizace modelu: Blaník můžete pohánět motorem umístěným v přídi trupu se sklopnou vrtulí na holém trámci bez kuželu – takové řešení je takřka neviditelné, ať už motor běží nebo ne. Dostatečný výkon zajistí střídavý elektromotor třídy AXI 4130 s osmičlánkovým LiPo akumulátorem.
Stavebnice obsahuje: konstrukční trup, křídla a ocasní plochy potažené Oracoverem, sadu příslušenství včetně figuríny pilota, ochranné přepravní návleky pro hlavní části modelu a návod.
Rozpětí [mm] | 4200 |
Délka [mm] | 2100 |
Hmotnost [g] | 7600 |
Ovládané funkce | S,V(2),K(2),M,F(2) |
Stavební náročnost | S2,S3 |
Náročnost pilotáže | P3 |
Doporučené RC vybavení větroň:
Rx aku | Sanyo KR-1800SC 4,8 V nebo větší dle potřeby pro dosažení polohy těžiště |
Serva | 4x HS-422, 2x HS-225BB, 1x HS-645 MG (S) |
Serva Digi High Voltage | 4x HS-5495BH, 2xHS-7245MH, 1x HS-5685MH |
RC souprava | počítačová min. 7 kanálů |
Doporučené RC vybavení elektra:
FOXY | AXI | |
Motor | C4130-310 | AXI 4130/16 |
Regulátor | Combo FOXY XR-120HV | JETI SPIN 99 |
Akumulátor | 2x FOXY G2 5000 14,8 V | 2x FOXY G2 5000 14,8 V |
Vrtule | Aeronaut 16x10” | Aeronaut 16x10” |
Serva | 6x HS-422, 1x HS-645 MG (S) | |
RC souprava | počítačová min. 8 kanálů |