Úvod »Modely letadel» Spitfire MK IX .60 Gold Edition Kit 1600mm


        

Spitfire MK IX .60 Gold Edition Kit 1600mm

doprava zdarma

skladem

 

běžná cena 7 990 Kč
naše cena bez DPH: 5 950 Kč
naše cena s DPH (21 %):
7 199 Kč

do košíku:
  ks  
1GP10140 Spitfire MK IX .60 Gold Edition Kit 1600mm
Kód 1GP10140
MOC 7 990,00 Kč


Značka Great Planes
Polomaketa britské stíhačky o rozpětí 1600mm v rozsypu pro dvoutakt 10-15ccm nebo čtyřtakt 15-20ccm. Klasická konstrukce balsa/lehká překližka s předseknutými díly. Ovládaná křidélka, klapky, směrovka, výškovka, zatahovací podvozek.


Supermarine Spitfire je nepochybně nejslavnější britskou stíhačkou II. světové války. Jeho původ se dá vysledovat již ve 20. letech, kdy jeho konstruktér Sir Reginald Mitchell stavěl rychlostní plovákové letouny, které vyhrály třikrát za sebou slavný Schneiderův pohár. Spitfire, průběžně zdokonalovaný a poháněný stále výkonnějšími motory, bojoval od prvních dnů války až do jejího konce. Ve verzi Seafire se sklopnými konci křídel a přistávacím hákem se dostal i paluby letadlových lodí; se Spitfiry Mk.IX se domů vrátily i tři československé perutě sloužící v RAF...

Stavebnice britského stíhacího letadla klasické celobalsové konstrukce v rozsypu pro pohon dvoudobým motorem 10-15 ccm nebo čtyřtaktem 12-15 ccm. Vzhledem k příznivému poměru hmotnosti draku a nosné plochy je vhodný i pro přestavbu na elektrický pohon motorem třídy AXI 4130 se šestičlánkovým Li-poly akumulátorem. "Desítkový" Spitfirey ze série "Gold Edition" je ideálním projektem pro modeláře, který má již zkušenosti se stavbou jednodušších modelů v rozsypu (jako je např. ElectriCub, Piper 1:6 apod.) a spolehlivě zvládá létání s akrobatickými modely. Díky promyšlené "interlocking" konstrukci s díly opatřenými výstupky a zářezy, které do sebe zapadají jako díly puzzle skládačky, jde stavba velmi rychle a snadno. Samozřejmě, vzhledem k velikosti a tvarům modelu je to práce na víc než jen na pár večerů.

Trup je klasické konstrukce z balsy a lehké překližky; staví se ve dvou polovinách. Přímo na plánu nejprve sestavíte "jádro" tvořené prostorovou konstrukcí z dílů z lehké překližky a balsových podélníků, které se posléze doplní tvarovými polopřepážkami a balsovým potahem. Snadno tak získáte pevný a nezkroucený základ konstrukce, ke kterému dolepíte polopřepážky a tuhý potah spodní části trupu. Díky tomu nakonec postavíte trup věrně reprodukující oblé tvary skutečného stroje bez potřeby nějakých speciálních přípravků a šablon. Motor se montuje na stavitelné plastové lože na překližkovou motorovou přepážku; kryt motoru je slepen z několika výlisků z odolného plastu. Prostor pro serva směrovky, výškovky a plynu se nachází v trupu nad křídlem.

Jednodílné křídlo s polosouměrným profilem je klasické konstrukce s balsovými žebry a tuhým potahem. Stavbu velmi usnadňují montážní výstupky na žebrech zaručující ustavení žeber a odtokové hrany do správné polohy. Křídlo se staví po jednotlivých částech (centroplán a vnější panely) v poloze "vzhůru nohama"; po nalepení tuhého potahu na centroplán se části křídla spojí, ustaví do správného vzepětí, slepí epoxidem a posléze se doplní tuhý potah vnějších panelů. Křídlo je k trupu upevněno kolíky a polyamidovými šrouby. Křidélka a odštěpné vztlakové klapky jsou ovládány nezávisle dvěma páry serv prostřednictvím krátkých přímých drátových táhel. Klapky nejsou z funkčního hlediska nezbytně nutné, ale samozřejmě významně zvyšují maketový dojem.

Ocasní plochy jsou konstrukční se souměrným profilem a tuhým celobalsovým potahem kýlovky a vodorovného stabilizátoru. Stavějí se podobnou technikou jako křídlo; díky žebrům s montážními výstupky opět stavíte jednoduše na rovné ploše, bez potřeby přípravků a šablon.

Podvozek s řiditelnou drátovou ostruhou spřaženou se směrovkou může být buď pevný drátový (drátové nohy jsou dodávány ve stavebnici), nebo zatahovací. Můžete použít např pneumatický zatahovací podvozek Eurokit pro modely do 5 kg. Každopádně, rozhodnutí, jaký typ podvozku použijete, je třeba učinit ještě před začátkem stavby křídla. Bude-li zatahovací, je nutné jej mít k dispozici ihned na začátku, protože takřka určitě budou třeba úpravy (byť nevelké) konstrukce křídla oproti stavebnímu plánu. Pokud máte k dispozici jen nepříliš rovnou travnatou vzletovou dráhu, doporučujeme se z provozních důvodů raději spokojit s pevným podvozkem.

Model můžete potáhnout nažehlovací fólií  - zde s výhodou využijete matné odstíny MonoKote, které umožní dosáhnout realistického "warbirdího" finiše. Nebo se můžete rozhodnout pro klasický postup s potahem papírem a nastříkáním barvami odolnými vůči palivu. Obzvláštním potěšením pro tuzemské modeláře je jistě skutečnost, že stavebnice a sada samolepek představuje Spitfire Mk. IXC 312. stíhací perutě RAF opatřený invazními pruhy - prostě tak, jak letci československého stíhacího wingu v červnu 1944 chránili vzdušný prostor přímo nad normandskými plážemi. Protože nesl kódová písmena DU-L, je třeba trochu zapracovat na samolepce určené pro levý bok trupu, kde se americkým soudruhům podařilo kód poplést.

Pro ovládání modelu budete potřebovat nejméně čtyřkanálovou RC soupravu; pokud se rozhodnete pro funkční vztlakové klapky a zatahovací podvozek, chce to nejméně šesti- nebo sedmikanálovou RC soupravu. Serva vyhoví běžná standardní s tahem 3-4 kg.cm, divočejší akrobaté mohou volit silnější 5-6 kg.cm serva pro kormidla.

Maketový vzhled modelu můžete vylepšit použitím doplňkové sady Top Flite "Maketové vybavení kabiny Spitfire".

Stavebnice obsahuje: předseknuté balsové a překližkové díly, balsové nosníky a prkénka na tuhý potah, plastový kryt motoru, průhledný kryt kabiny, sadu příslušenství, stavitelné motorové lože, drátový podvozek, arch samolepících obtisků, stavební plán v měřítku 1:1 a návod

Rozpětí [mm] 1600
Délka [mm] 1345
Hmotnost [g] 3400 - 3850
Plocha křídla [dm2] 44
Ovládané funkce S,V,K(2),M,P,F(2)
Stavební náročnost S3,S4
Náročnost pilotáže P3

Doporučený pohon a RC vybavení:

Sport 2T Fighter 2T Sport 4T Fighter 4T
Motor ASP S61A ASP S91A ASP FS-70AR ASP FS-91AR
Vrtule MA 12x6" MA 13x6-8" MA 12x6" MA 13x8"
Nádrž (ccm) 300-350 400-500 300-350 300-350
Serva 5-7x HS-422 nebo HS-430BH, 1xHS-81 pro ventil pneumatického podvozku
RC souprava min. 4 kanály, ale raději 6-7 kanálová počítačová